Tuesday, October 18, 2011

Bumiku Camp - Pulau Tali Kail, Belum Tasik Temenggor Gerik Perak

Hello, last weekend aku attend TM Bumiku Camp for the 2nd time. Last year aku attend jugak. Time tu buat dekat Awana Genting. Masa tu study more on flora and fauna kat highland. Best! Tahun ni plak study pasal flora and fauna kat sekita hutan Royal Belum. Best!

Even jauh tapi puas hati. Even panas sampai sun burn tapi berbaloi baloi.
Dari KL, perjalanan ambil masa lebih kurang 5-6jam.

Gerak dari menara TM jam 7pagi then rest kat Tapah kejap. Dalam 10.30 pagi dah masuk exit Kuala Kangsar. Ingatkan nak sampai dah. Rupenya 2 jam lepas tu baru sampai Tasik Banding. Giler jauh siut. Puas rasa duk dalam bas.

Sampai kat jetty fuh panas terik beb. Then naik bot lebih kurang setengah jam sampai pulau.

For men they all stay kat their own tent. Lagi penat nak buat tent. Ladies stay jat dorm. Super duper selesa untuk camping camnih. Hikhikhikk. Satu dorm 20org. Ada tilam bantal kipas. Selesa woooo. Toilet pun bersih.
Malam tu ada activity night walk. Best sangat. Rasa really bond with nature bila jalan dalam gelap dalam hutan.

Esoknya schedule pack giler. Memula pegi sira gajah. Sira gajah tu tempat gajah cari makan. Tapi kitorang tak jumpa la gajah. Tapi taik dia banyak laa. Hehe. Pastu jumpa tempat dia cari garam galian dia. Baru aku tau gajah kuat sebab ape. Dia pun ada multivit. Tempat makan dia tu berbukit bukau. Kitorang naik pun semput. Tapi gajah gemuk tu relaks je. Sebab dia ada multivit tu la kut. Tapi kalau gajah zoo mesti x larat jugak kan.

Perjalanan satu pulau ke pulau lain agak jauh la jugak. Sakit bontot aku duk dlm bas tu. Eh silap dalam bot. Huhu. Dulu aku tak penah puas naik bot tapi kali ni sampai aku tak nak dengar perkataan naik bot. Kronik giler. Haha.

Lagi aku pergi waterfall, empangan, ikan talapia site, tapak pembalakan, raflesia. Best kan. Banyak tempat gie. And lastly kitorang g kampung orang asli. For the first time in my life. Ok laa diorang friendly. Dah biasa orang visit kut.

Activity aku paling suka adalah water confident. Ni pun first time aku buat. Aku tak pandai swimming. Since camping kali ni dikelilingi air, so first activity adalah water confident. Tasik tu jalan 2 langkah je kedalaman dia dah jadi 200kaki. Giler woooo. Kalau tak water confident memang lemas lerrr. All the time kena pakai life jacket. I mean bila kat dalam bot laa. And make sure it tight. First time aku buat water confident tu cuak giler wei bila kaki dah jejak tanah. Buddy aku plak lagi teruk dari aku. Aku pun jai nervous laa. Tapi aku try relaks sebab aku tau logr jacket will make me keep floating. Tp buddy aku dh tekan tekan aku wei. Cuak gile aku. Yang terdekat ngan aku time tu Cik Izlyn. Big boss GCC. Aku jerit je la mintak tolong dia. So dia guide aku pastu and kakak buddy aku tu expert yang handle. Thanks to Izlyn. Dia sangat supportive and make me confident. Esoknya tu confident giler terjun tasik. Haha.

Ermm tu je la serba sedikit pasal bumiku camp kali ni. Best sangat sangat. Rugi pada sapa yang tak join.

I will upload gambar soon. This is promise!!

[wawa]

0 comments:

Powered By Blogger